منتدى هوانا هواكم

منتدى هوانا هواكم

اهداء لكل من يريد ان يبوح بخواطره فهوانا ...هواكم


    بعد ماتوضيت صح واسبغت الوضوء نجى بقى للجزء المهم الصلاه انت بتصلى صح برضوا ولا ايه تعالا نشوف

    شاطر

    redtornadooo
    عضو جديد
    عضو جديد

    ذكر عدد الرسائل : 24
    الموقع : mit ghamr
    تاريخ التسجيل : 24/02/2009

    بعد ماتوضيت صح واسبغت الوضوء نجى بقى للجزء المهم الصلاه انت بتصلى صح برضوا ولا ايه تعالا نشوف

    مُساهمة من طرف redtornadooo في السبت 28 فبراير - 3:40

    إنت كده يابطل إتوضیت وأسبغت الوضوء وكله تمام , نخش بقي علي صلاتك :
    * أول حاجة لازم تفتكرھا ھسألك فیھا سؤال بسیط : وانت واقف تصللي......انت واقف
    بتصللي لمین ؟؟ ھتقوللي لله وحده طبعا !! جمیل جدا ... طیب وانت واقف قدام الله ر ب
    العالمین ... ھل يصح انك تقف قدامه وانت عندك شيء من اللھو او اللعب ؟؟ طبعا لا يلیق
    بجلال الله ذلك ( دانت لو واقف قدام عمید الكلیة مش ھتتنفس بلاش نقول رئیس الجمھورية
    عشان الكلابوش ).
    فاعمل حساب لھذا الموقف وقیمة الصلاة واھمیتھا, ونصیحة : ابعد عن اللھو والتفكیر ف ي
    حاجة تانیة غیر الله وصلاتك لله .
    ----------------------------------------------------------------------
    * تاني حاجة : احنا قلنا ان النیة محلھا القلب وانما الاعمال بالنیات وانما لكل امرء مانوي ( فانت
    نويت قبل كده انك تتوضي عشان تصلي الضھر وبعد كده نويت انك تصللي الضھر : ترتیب
    طبیعي لأي انسان طبیعي ) وأحیانا تلاقي واحد يشمر عن ايديه ويرفعھم لفوووق اوي ويعلي
    صوته : نويت اصلي صلاة الضھر اربع ركعات لله وحده لا شريك له !!!
    قال إبن القیم :

    (و لا تلفظ بالنیة البتة، ولا قال أصلي لله صلاة كذا مستقبل القبلة أربع ركعات , لم ينقل عنه أحد قط بإسناد
    صحیح ولا ضعیف ولا مسند ولا مرسل لفظة واحدة منھا البتة )

    -----------------------------------------------------------------------
    عشان كده الجھر بالنیة خطأ كبیر ده غیر إن فیه جزء من المراءاة للناس بالجھر بالنیة .

    دلوقتي نبدأ في خطوات الصلاة الأساسیة بعد تحضیر النفس لبدء الصلاة :
    قال رسول الله صلى الله علیه وسلم :
    { صلوا كما رأيتموني أصلي }
    رواه أحمد والبخاري

    1) تكبیرة الإحرام : أساسیة ولازمة وركن من أركان الصلاة (ترفع إيديك الاتنین حذو منكبیك اللي
    ھما أكتافك وحذو يعني نحو يعني عند كتافك كده وخللي بالك : ماترفعش ايديك اوي للسقف ولا
    تخلي ايدك تحت اوي وانت بترفعھم خلیك وسط , ثم تقول : الله أكبر ثم تضع ايديك تح ت
    صدرك بقلیل أو علي صدرك و ماتنساش دايما عینیك في الأرض وفي موضع السجود بالذات).
    قال رسول الله صلي الله علیه وسلم:
    { إذا قمت إلى الصلاة فأسبغ الوضوء ، ثم استقبل القبلة فكبر}
    متفق علیه

    عن مالك بن الحويرث رضي الله عنه قال :
    { أن الرسول صلي الله علیه وسلم كان إذا كبر رفع يديه حتي يحاذي بھما أذنیه }
    رواه مسلم

    وفي حديث وائل بن حجر قال :
    { فكبر (أي النبي) ثم وضع يده الیمني علي ظھر كفه الأيسر والرسغ والساعد }
    رواه أبو داوود وصححه الألباني في صفة صلاة النبي

    { وكان يضعھما علي صدره }
    رواه إبن خزيمة وصححه الألباني في صفة صلاة النبي


    بعد كده ممكن تقول دعاء الإستفتاح ( ھو سنة مستحبة عن الرسول صلي الله علیه وسلم ولا
    تبطل الصلاة بتركه) والثابت عن الرسول أكثر من دعاء مثل :
    {سبحانك اللھم وبحمدك , وتبارك إسمك , وتعالي جدك , ولا إله غیرك}
    رواه الترمزي
    { اللھم باعد بیني وبین خطاياي كما باعدت بین المشرق والمغرب , اللھم نقني من خطاياي كما ينقى الثوب
    الأبیض من الدنس , اللھم اغسلني من خطاياي بالثلج والماء والبرد }

    رواه البخاري


    وبعد كده تستعیذ بالله من الشیطان الرجیم وتقرأ الفاتحة وماتیسر (اللي تعرفه وإن قل) من
    القرآن ( ملحوظة ھامة : لو كانت الصلاة صلاة جماعة وياريییییییییییییت تكون علي طول جماعة
    فإنت ھتقرأ الفاتحة بعد الإمام مايقرا الفاتحة علي طول في فترة السكوت بین الفاتحة و
    ماتیسر من القرآن في الصلاة الجھرية).

    2) الركوع : وفیه ترفع ايديك حذو منكبیك (زي تكبیرة الإحرام بالظبط) وتقول الله أكبر وتتخذ
    وضع الركوع (ولازم يكون ضھرك عامل زاوية قائمة مش سايب رقبتك مدلدلة لتحت أوي أو رافع
    ضھرك لفوق ويدوب تاني وسطك)


    وتقول وانت راكع : سبحان ربي العظیم ( 3 مرات حسب السنة ) وممكن تقول حاج ة
    كمان في الركوع زي
    سبحانك اللھم ربنا وبحمدك , اللھم إغفر لي
    متفق علیه
    سبوح قدوس رب الملائكة والروح
    رواه مسلم


    وانت بترفع ضھرك من الركوع بتقوم رافع ايديك حذو منكبیك تاني ( زي تكبیرة الإحرام بالظبط )
    وتقول : سمع الله لمن حمده (لو إنت في جماعة الإمام ھو اللي بیقولھا) وبعدھا : ربنا
    لك الحمد
    (وخللي بالك من حاجة أغلب الناس بتغلط فیھا وھي رفع الیدين في وضع الدعاء
    بعد الركوع والناس بتفسرھا علي أساس انھا بتقول ربنا لك الحمد يبقي لازم ترفع ايديھا , بس
    كده غلط والمفروض أنك تشبك ايديك زي ماعملت وانت قايم قبل الركوع)

    وممكن تزود في الدعاء بعد الركوع بعد ماتقول : ربنا ولك الحمد فتقول :
    { ملء السماوات و الأرض وملء ماشئت من شيء بعد , أھل الثناء والمجد , أحق ماقال العبد , وكلنا لك عبد
    , لا مانع لمن أعطیت ولا معطي لمن منعت , ولا ينفع ذا الجد منك الجد }

    رواه مسلم
    وطبعا الحاجات اللي انت بتزودھا علي الدعاء دي في صلاتك تركھا لا يبطل الصلاة أبدا ولكنھا
    مستحبة لأنھا عن الحبیب صلي الله علیه وسلم ده غیر إنھا بتزيد من أجر الصلاة .
    3) السجود : وفیه انت بتنزل علي الأرض بركبك الأول (خللي بالك) وبعدين بأيديك وبعدين
    برأسك (والسجود لازم يبقي بسبع مواضع : الرأس وفیھا الجبھة والأنف لان فیه ناس بتسجد
    بالجبھة بس وتسیب الأنف عشان كده تلاقي الزبیبة بقت بلحة وده غلط , والیدين ولازم ترفع
    كوعك عن الأرض ماتعملش زي لا مؤاخذة الحیوانات , والركبتین , والقدمین وخللي باااااااااالك
    ماترفعش قدمیك عن الأرض لأن ده إخلال بشرط من شروط السجود) وتقول : الله أكبر وانت
    نازل تسجد .

    وفي السجود تقول : سبحان ربي الأعلي ( 3مرات عشان السنة ) ومن الممكن انك تقول
    الدعائین اللي قلتھم في الركوع في السجود أيضاً ( وأنبھك إلي حاجة مھمة جدا : أدع بما تحب
    وتريد وأنت ساجد وانتظر الأجابة من القريب المجیب ذو العرش المجید ).
    قال رسول الله صلي الله علیه وسلم :

    { أقرب مايكون العبد إلي ربه وھو ساجد فأكثروا الدعاء }

    رواه مسلم

    مابین السجدة والسجدة بترفع رأسك من علي الأرض وتقول : الله أكبر (وبتقعد علي الرجل
    الشمال والرجل الیمین بتنصبھا علي الأرض) وخللي بالك بین السجدتین وانت قاعد لازم تقول :
    رب إغفر لي (مرة واحدة أو أكثر).

    وبعدين كده طبعا بتسجد السجدة التانیة زي السجدة الأولانیة.
    وبكده يبقي انت يابطل خلصت الركعة الأولي بنجاح بفضل الله وحده (وإن شاء الله يتقبل منك)
    وبعد كده بتبدأ من جديد الركعة التانیة (وفي ملحوظة بسیطة وھامة في نفس الوقت وھي عن
    جلسة الإستراحة : وھي عبارة عن جلسة عادية جدا زي الجلسة بین السجدتین ودي عشان
    الانسان ياخد نفسه بالبلدي ويرجع كل عضو الي حالته بعد السجود وھي سنة مستحبة وتركھا
    لا يفسد الصلاة) .
    4) التشھد (الأول والأخیر) : والتشھد الأول ده يابطل بعد ماتتم الركعة الثانیة بعون الله زي
    الأولانیة بالظبط (ماعدا دعاء الإستفتاح طبعا ھو مرة واحدة اللي بتقوله في أول الصلاة) بتتقعد
    زي الجلسة اللي بین السجدتین بالظبط وتقول التشھد الأول :
    التحیات لله والصلوات والطیبات , السلام علیك أيھا النبي ورحمة ا لله
    وبركاته , السلام علینا وعلي عباد الله الصالحین , أشھد أن لا إله إلا ا لله
    وأشھد أن محمدا عبده ورسوله
    .

    وخللي بالك أوي : لا فیه كلمة (سیدنا) قبل (محمد) ولا فیه (وحده لا شريك له) بعد (لا إله إلا
    الله) ولا فیه كمان (المباركات) مكان (لله) لأن دول شوية أخطاء في نص التشھد اللي المفروض
    أنه نص ثابت لا يتم التحريف أو الإجتھاد فیه (النص الصح اللي إنت شايفه بالأحمر ده وغیره غلط
    في غلط).
    أما عن التشھد الأخیر : فھو يكون بعد ركعتین (زي صلاة الضھر والعصر والعشاء) أو بعد ركع ة
    واحدة (زي صلاة المغرب) وھو التشھد الوحید في صلاة الفجر اللي ھیا ركعتین بس , وھ و
    شامل للتشھد الأول ويضاف بعده :
    اللھم صلي علي محمد وعلي آل محمد كما صلیت علي إبراھیم وعل ي
    آل إبراھیم إنك حمید مجید , وبارك علي محمد وعلي آل محمد كم ا
    باركت علي إبراھیم وعلي آل إبراھیم إنك حمید مجید
    .

    وبكررھالك كمان مرة ومش ھزھق منھا : مافیش (سیدنا) قبل (محمد) أو (إبراھیم) لأن النص
    ثابت لا يتم التحريف أو الإجتھاد فیه .
    5) التسلیم : ومعناه إنك تقول التسلمتین اللي ھما ( السلام علیكم ورحمة الله ) عن
    يمینك مرة وعن يسارك مرة (وفي نقطة تانیة مھمة : مافیش كلمة (وبركاته) ھي ورحمة الله
    بس).
    ويستحب بعد التشھد الأخیر وقبل التسلیم إنك تقول :
    { اللھم إني أعوذ بك من عذاب جھنم , وعذاب القبر , ومن فتنة المحیا والممات , ومن فتنة المسیح الدجال }

    متفق علیه

    { اللھم أعني علي ذكرك وشكرك وحسن عبادتك }
    رواه أبو داوود وصححه الألباني في وصف صلاة النبي


    وبعد كده تسلم و بكده تبقي أنھیت صلاتك وإن شاء الله تكون صلاتنا كلھا مقبولة .
    قبل ماسیبك ..... أكید ھتسألني ... ھو أنا ھفضل سااااااااااااكت لاحس ولا كلام بعد الصلاة
    ماخلصت ؟؟؟؟ أزاي لأ طبعا .... لازم تختم الصلاة بتاعتك عشان تبقي علي رأي أخوانا
    بتوع السعودية (كفیت ووفیت) .
    طب أزاي ختام الصلاة :
    ( أستغفر الله , أستغفر الله , أستغفر الله , اللھم أنت السلام ومنك السلام تباركت ياذا الجلال والإكرام )

    صحیح مسلم
    (لا إله إلا الله وحده لا شريك له , له الملك وله الحمد وھو علي كل شيء قدير , اللھم لا مانع لمن أعطیت
    ولا معطي لمن منعت ولا ينفع ذا الجد منك الجد)

    متفق علیه

    (لا إله إلا الله وحده لا شريك له , له الملك وله الحمد وھو علي كل شيء قدير , لا إله إلا الله ولا نعبد إلا إياه
    , له النعمة ولو الفضل وله الثناء الحسن , لا إله إلا الله مخلصین له الدين ولو كره الكافرون)

    رواه مسلم

    وبعد كده تقول : سبحان الله , الحمد لله , الله أكبر كل واحدة 33 مرة (كده 99 مرة
    للكل) و المرة المیة تقول :
    (لا إله إلا الله وحده لا شريك له , له الملك وله الحمد وھو علي كل شيء قدير)
    رواه مسلم
    وبعد كده تقرا آية الكرسي و سور : { قل ھو الله أحد } , { قل أعوذ بر ب
    الفلق } , { قل أعوذ برب الناس }

    قال رسول الله صلي الله علیه وسلم :
    { من قرأ آية الكرسي دبر كل صلاة لم يمنعه من دخول الجنة إلا أن يموت }
    صححه الألباني وصف صلاة النبي
    كده يبقي انت تمام وعرفت ازاي تصلي صح وربنا يتقبل منا جمیعاً
    لاتنسوني بالدعاء لأمة المسلمین
    (( اللھم إن كان فیما فعلت من صواب فمنك أنت وحدك فلك الحمد علیه , وإن كان
    من خطأ أو سھو أو نسیان فمني ومن الشیطان والله منه براء فأغفر لي يارب
    العالمین ذلك الخطأ وتب علي إنك أنت التواب الرحیم , وصلي اللھم علي محمد
    وعلي آل محمد كما صلیت علي إبراھیم وعلي آل إبراھیم إنك حمید مجید ))
    للتواصل


    للتواصل

    avatar
    DONIUM
    لا مثيل له
    لا مثيل له

    ذكر عدد الرسائل : 505
    الموقع : فى ارض الله الواسعة
    تاريخ التسجيل : 07/11/2008

    رد: بعد ماتوضيت صح واسبغت الوضوء نجى بقى للجزء المهم الصلاه انت بتصلى صح برضوا ولا ايه تعالا نشوف

    مُساهمة من طرف DONIUM في السبت 28 فبراير - 21:24


    avatar
    hossam
    عضو نشيط
    عضو نشيط

    عدد الرسائل : 86
    تاريخ التسجيل : 07/11/2008

    السلام عليكم

    مُساهمة من طرف hossam في الجمعة 6 مارس - 14:23

    موضوع ممتاز بجد ربنا يكرمك عليه ( اللهم ارزقه النيه الصاقه واجعله خالصا لوجهك يا رب العالمين)

      الوقت/التاريخ الآن هو الإثنين 21 مايو - 20:09