بسم الله الرحمن الرحیم
وبه نستعین
الصلاة ھي الصلة الاولي بین العبد وربه وھي أول مايحاسب علیه العبد يوم القیامة :
قال رسول الله صلى الله علیه وسلم :
{أول ما يحاسب علیه العبد يوم القیامة الصلاة، فإن صلحت فقد أفلح ونجح، وإن فسدت فقد خاب وخسر}
رواه الترمذي
وھي لا تسقط عن اي شخص عاقل بالغ ووصف النبي صلي الله علیه وسلم تاركھا بالكفر :
قال رسول الله صلى الله علیه وسلم :
{إن بین الرجل وبین الشرك والكفر ترك الصلاة}
رواه مسلم
عشان كده لازم كل واحد بیصلي انه يشوف ھل صلاته اللي بیصلیھا صحیحة ولا فیھا حاجة غلط
يجب تصحیحھا لذلك كتبت المذكرة دي عشات التذكیر (مذكرة عشان التذكیر) بأنك تتأكد ھل انت
بتصلي صح ولا لأ. مع الاعتذار عن الاسلوب البلدي (ياي) اللي ھكتب بیه.
بسم الله نبدأ
وبه نستعین
الصلاة ھي الصلة الاولي بین العبد وربه وھي أول مايحاسب علیه العبد يوم القیامة :
قال رسول الله صلى الله علیه وسلم :
{أول ما يحاسب علیه العبد يوم القیامة الصلاة، فإن صلحت فقد أفلح ونجح، وإن فسدت فقد خاب وخسر}
رواه الترمذي
وھي لا تسقط عن اي شخص عاقل بالغ ووصف النبي صلي الله علیه وسلم تاركھا بالكفر :
قال رسول الله صلى الله علیه وسلم :
{إن بین الرجل وبین الشرك والكفر ترك الصلاة}
رواه مسلم
عشان كده لازم كل واحد بیصلي انه يشوف ھل صلاته اللي بیصلیھا صحیحة ولا فیھا حاجة غلط
يجب تصحیحھا لذلك كتبت المذكرة دي عشات التذكیر (مذكرة عشان التذكیر) بأنك تتأكد ھل انت
بتصلي صح ولا لأ. مع الاعتذار عن الاسلوب البلدي (ياي) اللي ھكتب بیه.
بسم الله نبدأ
ا
ول حاجة لازم تصح بیھا الصلاة الصحیحة ان يكون وضوئك صحیح , بمعني انك لو وضوئك مش
كامل اكید صلاتك مش ھتكون كاملة أو غیر مقبولة (يارب تقبل منا صلاتنا أجمعین).
وقبل ماتتوضي لازم تتأكد من حاجة : انك تكون مش مزنوق يعني تخش الحمام وتفضي .... أظن
المعني واضح !!!
كامل اكید صلاتك مش ھتكون كاملة أو غیر مقبولة (يارب تقبل منا صلاتنا أجمعین).
وقبل ماتتوضي لازم تتأكد من حاجة : انك تكون مش مزنوق يعني تخش الحمام وتفضي .... أظن
المعني واضح !!!
قال رسول الله صلى الله علیه وسلم :
{لا صلاة بحضرة الطعام، ولا ھو يدافعه الأخبثان}
رواه مسلم
{لا صلاة بحضرة الطعام، ولا ھو يدافعه الأخبثان}
رواه مسلم
والأخبثان ھما : البول والبراز !!!
دلوقتي إيه ھیا صفة الوضوء الصحیح
:1) تنوي الوضوء : (في سرك مش شرط الجھر في النیة لأن النیة محلھا القلب)لصلاة الضھر أو
العصر مثلا وتذكر الله في بداية الوضوء بانك تقول : بسم الله .
2) غسل الكفین : (لان دول اللي ھتتوضي بیھم فلازم يكونوا طاھرين) ودي حاجة ممكن بعض
الناس مايكونوش بیدوھا اھتمام كبیر .
3) المضمضة : تتمضمض 3 مرات (حسب السنة لأن السنة ثلاثا ثلاثا في كل أركان الوضوء).
4) غسل الأنف : والمقصود أستنشاق الماء ثم إستنثاره (بمعني انك تدخل المیه جوه لا مؤاخذة
مناخیرك وبعدين تطلعھا) لأن ده من السنة وكمان من الفطرة .
عن عائشة رضي الله عنھا أن النبي صلى الله علیه وسلم قال :
{عشر من الفطرة ، قص الشارب واستنشاق الماء والسواك وإعفاء اللحیة ونتف الإبط وحلق العانة وانتقاص
الماء وقص الأظافر وغسل البراجم قال الراوي ونسیت العاشرة إلا أن تكون المضمضة}
رواه مسلم وابن خزيمة في صحیحه
(تلاقي بقي ناس بتعمل إيه : واحد بینف وبس وواحد تاني يبل صباعه بالمیه وھاتك يانخورة في
مناخیره وحاجة آخر قرف وواحد تالت بیمسح علي مناخیره من فوق بس وده كله غلط).
5) غسیل الوجه : والوجه يعني الوش بالبلدي (ووشك يضم ايضاً المنطقة اللي تحت دقنك اللي
اصله في الوضوء , يعني غسیل الوجه انك تغسل وجھك بما فیه : السوالف , منطقة اسف ل
الدقن والرقبة ).
6) غسل الذراعین : تغسل دراعاتك حتي المرفقین (اللي ھما بالبلدي : الكوعین , يعني تغسل
لحد الكوعین وتعديھم بشوية كمان وطبعا تبدأ بالدراع الیمین ثم الشمال).
7) المسح علي الرأس بالماء .
تنظیف الأذنین : وتشمل كل الأذن بما فیھا صیوان الاذن والشحمة وماخلف الاذن (يعن ي
المنطقة اللي ورا ودانك لازم تشوف المیه).
9) غسل القدمین : ونیجي لاھم منطقة الناس بتھمل فیھا جداً , لان أغلب الناس يدوبك ترمي
شوية میه علي رجلیھا وكل عام وانت بخیر , وده فیه غلطتین :
* الحديث بتاع العشر اللي من الفطرة اللي فوق فیه : (غسل البراجم) والبراجم : ھي
مفاصل الأصابع أو العقد التي على ظھرھا ، والمراد بھا المواضع التي تتجمع فیھا الأوساخ
من البدن (بمعني انك لازم تغسل مابین صوابع رجلیك والتنیات اللي ورا صوابعك كويس).
* انك لازم تغسل كعب رجلیك كويس (لان فیه ناس مابتغسلش كعب الرجل أصلا )
وفي رواية صحیح مسلم عن عبد الله بن عمرو :
تعجل قوم عند العصر فتوضؤا وھم عجال فانتھینا إلیھم وأعقابھم تلوح لم يمسسھا الماء فقال رسول الله
صلي الله علیه وسلم : ويل للأعقاب من النار أسبغوا الوضوء .
صحیح مسلم
وبكده تبقي انت اتوضیت حسب سنة الرسول صلي الله علیه وسلم ووضوئك ان شاء الله
صحیح ومقبول وربنا يجعللك من المسبغین في الوضوء.
طب بعد ماتوضیت ... فیه حاجة أقولھا ؟؟؟ أكید طبعا قال رسول الله صلى الله علیه وسلم :
{من توضأ فأحسن الوضوء ثم قال : أشھد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له و أن محمدا عبده و رسوله ،
اللھم اجعلني من التوابین و اجعلني من المتطھرين ، فتحت له أبواب الجنة يدخل من أيھا شاء}
صحیح مسلم
صدق رسول الله صلي الله علیه وسلم فیما بلغ عن الله رب العزة عز وجل
إنت كده يابطل إتوضیت وأسبغت الوضوء وكله تمام